SKY:n hallituksen kannanotto liittyen sertifikaattin

Kolposkopiasertifikaattiin liittyen on käyty tämän vuoden aikana runsaasti keskustelua osin Kohdunkaulan syövän seulonnan laatukäsikirjaan pohjautuvien uusiin suosituksiin liittyen. SKY:n hallitus on käynyt siksi aiheesta sisäistä keskustelua useammassakin kokouksessaan.

Suomen Kolposkopiayhdistys on vuonna 2016 laatinut nykyiset sertifikaattikriteerit, jotka SKY:n nykyisen hallituksen näkemyksen mukaan ovat edelleen varsin perustellut, joskin pieneltä osin sertifikaattivaatimuksen sanamuotoja haluttiin päivittää väljemmiksi. Ensimmäisen myönnön yhteydessä vaadittava 100 vuotuisen kolposkopian määrä päätettiin pitää ennallaan.

Kolposkopia on ensisijaisesti organisoidun seulonnan jatkotutkimus jota toteutetaan julkisen terveydenhuollon piirissä ja sen vuoksi sen on täytettävä määrätyt laatukriteerit. Kolposkopiasertifikaatilla voidaan osoittaa, että kolposkopioita tekevä lääkärin osaaminen on ajanmukaista. On syytä huomata, ettei Suomen Kolposkopiayhdistys vaadi sertifikaatin suorittamista kaikilta kolposkopioita tekeviltä lääkäreiltä, ei myöskään juuri julkaistu Kohdunkaulan syövän seulonnan laatukäsikirja. Laatukäsikirja kuitenkin edellyttää, että kolposkopiayksikön toiminnasta vastaavalla lääkärillä on kolposkopiasertifikaatti.

Keskustelun pohjaksi hallituksen jäsenet olivat kartoittaneen kattavasti koko maan alueelta sekä yliopistoklinikoista, keskussairaaloista että aluesairaaloista vuotuisia kolposkopiamääriä. Määrien perusteella on realistista, että keskussairaalatasoisen klinikan lääkärillä on mahdollisuus saada sertifikaattiin vaadittu potilasmäärä täyteen, vaikkakaan  kaikilla kolposkopioita tekevillä lääkäreillä määrät eivät todennäköisesti täyty. Suomen Kolposkopiayhdistys ei voi suoraan vaikuttaa siihen, jos yksityinen lääkäriasema haluaa vaatia ammatinharjoittajilta kolposkopiasertifikaattia osoituksena kolposkopiatutkimuksen erityisosaamisesta.

Koska Kolposkopiayhdistyksen ensisijainen tavoite on tukea suomalaista kolposkopiaosaamista ja edistää kolposkopiakoulutusta, hallitus on päättänyt jatkossa perustaa SKY:n koulutusapurahan edistämään klinikkavierailuja sertifikaattikoulutusta varten. Näin harvemmin kolposkopioita tekevä SKY:n jäsen voisi saada taloudellista tukea, jos hän hakeutuu toiseen terveydenhuollon yksikköön sertifikaattiin tähtäävää kolposkopiaintensiivijaksoa varten. Koulutusapurahan suuruus on 800 eur/hlö ja se voidaan myöntää kertaalleen vapaamuotoisen hakemuksen perusteella. Koulutusapurahaa voi hakea 1.6.2024 alkaen jatkuvan haun periaattella, SKY:n hallitus päättää myönnöistä kokoustensa yhteydessä.